dinsdag 13 maart 2012

Wortelcake

Een heerlijk recept voor wortelcake.
Samen met de lekkere roomkaasglazuur een
fijne tractatie voor bij de koffie of de thee!

En dit heb je nodig dit lekkers te maken:
- 4 eieren
- 250 gram bruine basterdsuiker
- 180 tot 185 ml zonnebloemolie
- 150 gram bloem
-150 gram tarwemeel
( of 300 gram van 1 soort)
- 400 gram wortelen
- ongeveer 1/2 zakje (3 theelepels) bakpoeder
- 2 theelepels kaneelpoeder
- 1/2 theelepel zout

En zo maak je deze heerlijke wortelcake:

Zet de oven vast een op 180 graden.
Doe de eieren met de bruine suiker in een kom.
Rasp de wortelen, weeg de juiste hoeveelheid olie af.
Meng de beide bloemsoorten met het kaneel
en het zout.
Nu alles klaar staat, mix je de eieren
met de bruine suiker ongeveer 5 minuten heel luchtig:
Schenk nu de olie er rustig bij:
Links de olie mengen.
Rechts ziet het er goed gemengd uit:
Nu kan de het bloemmengsel erbij.

Links:
Spatel de bloem er in ongeveer 3 gedeelten door.
Rechts:
Alle bloem is er goed doorheen gespateld.
En nu kunnen de geraspte wortels door het cakebeslag.

Links:
Ook in ongeveer in 3 gedeelten, voor een goede verdeling
de wortels erdoor heen mengen.
Rechts:
Al de geraspte wortels zijn door het deeg gespateld.

Ik heb cupcakjes gemaakt...
 ...en een plat vierkant cakje:


De cupcakes zijn ongeveer 25 tot 30 minuten gebakken...
...en de vierkante platte cake 45 tot 55 minuten:
en de onderdelen voor het marsepeinen gravende konijntje
liggen klaar om te worden gebruikt.

Nu eerst roomkaasglazuur
over de vierkante cake en de cupcakes
Klik hier voor de roomkaasglazuur


Heel leuk om te doen, en een heel grappig effect!

Hartelijke groetjes,
Jacqueline Voordewind



2 opmerkingen:

beertje zei

Beste Jacqueline,

Ik ben heel erg benieuwd wat voor keukenmachine je gebruikt.
ik wil er heel graag 1 aanschaffen maar heb geen idee welke goed is van welk merk, en of ik er 1 van 60 kan aanschaffen of van 200.

Ik hoor het graag van je!

groetjes

Heerlijke recepten van Jacqueline zei

Beste Beertje,
Bedankt voor je reactie!
Ik gebruik gewoon de goedkoopste. Ik heb geen keukenmachine, maar een mixer. Je kunt gewoon de goedkoopste gebruiken.
Als er een aanbieding is, kun je een wat zwaardere aanschaffen, die meer inhoud in de kom heeft. Dat is makkelijker voor wat meer hoeveelheden zoals eiwitten. Slagroom klop ik maximaal met 2 pakjes van 200 ml, anders wordt het niet stevig genoeg. Ik gebruik daar altijd deze methode voor: http://heerlijke-recepten.blogspot.nl/2012/04/nieuw-slagroom-verstevigen.html

Heel veel suc6 met bakken en koken!
Hartelijke groetjes,
Jacqueline Voordewind