dinsdag 14 januari 2014

Witte chocolade arretjescake

Een héérlijke variant op de traditionele arretjescake! 
En dit is de 'gewone':

De witte variant valt hier énorm in de smaak!

En dit is wat je nodig hebt:
- 400 gram witte chocolade
- 200 gram slagroom
- 150 gram suiker
- 100 gram margarine
- 200 gram speculaasjes

En zo ga je aan de slag:

Schenk de slagroom in een magnetronschaal:
... en doe hier de suiker bij:
Roer het met een garde goed door elkaar heen,
en zet het 2 minuten in de magnetron,
zodat het suiker zoveel mogelijk op kan lossen.
Doe in de nog warme zoete room, nu de margarine:
En laat de margarine smelten:
Laat de margarine tijdens het roeren smelten:
De boter is geheel gesmolten in de zoete room:
Doe nu de in stukjes gebroken witte chocolade erbij:
En laat ook de witte chocolade geheel smelten.
Zet het daarom nog even 1 minuut in de magnetron.
Niet veel langer.
Het mengsel moet namelijk niet te heet worden.
Maak het gewoon heet genoeg, zodat de witte chocolade kan smelten.
En hoe heter,
hoe langer het duurt voor het stevig wordt.
Dat is gewoon niet nodig.
Dus ongeveer een minuut in de magnetron,
en roer daarna tot het 1 glad geheel is:
Neem nu het pak koekjes,
en terwijl het nog in een gesloten verpakking zit,
plet je de koekjes met je vuist in stukjes.
De in stukjes gebroken koekjes:
Doe al de stukjes koek bij het witte chocolade mengsel:
En mix het met een spatel zó, dat alle stukjes koek omhuld zijn:
Bekleed een bakblik, of een ovenschaaltje met bakpapier,
en schep het mengsel erin:
Sluit het bakpapier over het nog zachte chocolademengsel,
( en doe er eventueel een plastic zak omheen)
Zet het in de koelkast, tot het geheel stevig is geworden.

Een héérlijke variatie op de traditionele arretjescake
Ik heb deze gemaakt met mijn verjaardag afgelopen december,
en het was súper snel op!
 Een lekker makkelijke cake, en gezellig om te trakteren!
Een lekkere makkelijke witte chocoladecake,
die je zonder oven kunt bereiden. :-)

Heel veel plezier met dit recept!

Hartelijke groetjes,

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi,

Ik heb deze proberen te maken. Nadat de cake 24 uur in de koelkast heeft gestaan, is alleen de bovenkant hard. De onderkant blijft redelijk zacht. Ik heb er goed op gelet dat ik de chocolade niet te heet liet worden want dan stolt het sowieso niet. Maar wat doe ik fout?

Groetjes!

Anoniem zei

Je kan hem altijd even in de vriezer zetten

Unknown zei

Chocolade word in de vriezer ook niet hard als het in de koelkast ook niet lukt.

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Unknown zei

Hij word idd niet hard. Ben bang dat het door de margarine komt. Die heeft de eigenschap smeerbaar te blijven. Volgende keer maar met roomboter proberen

Anoniem zei

Inderdaad deze cake wordt niet hard. Het recept deugt niet. Slagroom weglaten, 30 gram kokosolie en iets meer witte chocola toevoegen dan gaat het wel goed.

Heerlijke recepten van Jacqueline zei

Hallo allemaal, klaarblijkelijk is mijn eigen gefotografeerde recept wel gelukt, anders had ik het niet op mijn blog geplaatst, maar lukt het bij jou/jullie niet, laat dan het meest vloeibare ingrediënt weg, en gebruik inderdaad een harder soort vet, zoals bijvoorbeeld roomboter of inderdaad kokosvet. Iets meer witte chocolade kan inderdaad ook helpen, want dit wordt natuurlijk het aller stevigste ingrediënt.
Heel veel succes met het recept!
Hartelijke groetjes en een fijne jaarwisseling, Jacqueline Voordewind

Anoniem zei

Het is een heerlijk recept. En hij word goed hard. Ik heb hem al heel vaak gemaakt. Maak alstublieft meer van dit soort recepten!! 🤩

Anoniem zei

Helaas, de chocolade wordt niet hard. Ik heb alles weg moeten gooien.. later heb ik het met pure chocolade gemaakt. Dat gaat wel goed.