zaterdag 10 maart 2012

Eier-koek(jes)

Dit is een koekjes/cakebeslag zonder vet!
En ook heel geschikt voor een taartbodem!

Dit heb je nodig:
- 4 eieren
- 200 gram suiker
- 100 gram maïzena
- 100 gram bloem
( of een mengsel van tarwemeel en bloem)
- 2 theelepels bakpoeder
( Of 1 theelepeltje ammonium,
bij de bakker te koop, zie voor uitleg onderaan )
- een zakje vanillesuiker

Zet de oven vast aan op 175 graden.

Breek de eieren los boven de mengkom,
Meng de suiker met vanillesuiker in een schaaltje.
Inn een ander schaaltje meng je
de maïzena, bloem ( tarwe/bloem) en
het bakpoeder ( of ammonium).
Doe de suiker bij de eieren, en klop dit zeer, zéér luchtig.
Ongeveer 10 minuten.
Dit is heel belangrijk voor de luchtigheid van de koekjes (cake)!
Zo ziet het er uit na het mixen:
Een detailfoto,
zeer luchtig geklopte eieren met suiker:
Nu kan het bloemmengsel er voorzichtig door.

Het is heel belangrijk om het beslag zo luchtig mogelijk te houden.
Spatel - dat heet ook wel 'vouwen'- het bloemmengsel in 3 gedeelten
door de luchtig geklopte eieren met suiker.
Meng niet overbodig, alleen functioneel; gemengd is gemengd.
Hoe meer je mengt hoe meer luchtigheid je kunt verliezen.
1:
2:
3:
Neem een bakplaat en bekleed hem met bakpapier,
of vet hem in en bestuif met bloem. 
Afhankelijk hoe groot je de koek(jes) wilt hebben, schep je met 2 lepeltjes
steeds op een afstandje van elkaar hoopjes beslag.
Ik heb dessertlepels gebruikt,
en heb koekjes van ongeveer 5 cm. doorsnee gekregen.
Zet de bakplaat in het midden van de oven.
Bak de koekjes 15 minuten,
en voor krokante koekjes 20 minuten.
Uit de oven:

Beide foto's:
Boven en onderkant van de koekjes:
 Linker koekje 15 minuten gebakken.
Rechter koekje 20 minutengebakken.
Een schaal vol koekjes:
Heerlijk, deze zelfgemaakte verse koekjes!
Heerlijk geurende eierkoekjes...
...vanaf nu kun jij ze óók zelf maken!

Hartelijke groeten,
Jacqueline Voordewind

( Uitleg: ammoniumbicarbonaat of kort gezegd ammonium, wordt veel gebruikt voor het maken van eierkoeken. Bekend als bakkers ammonia. Het geeft een heel luchtig resultaat doordat het een explosieve en snelle werking heeft voor producten die kort gebakken worden zoals eierkoeken en koekjes.)

2 opmerkingen:

Manila zei

Lieve Jaqueline, ik kom op jouw site via Annie, zij is een vriendin van mij. Ik wil je een heel groot compliment geven. Ik bak en kook heel graag en ben verrast door jouw presentatie. Ontzettend mooi en ik ga ook verschillende dingen proberen, dit is zeker !!Het gebak met roomkaas en citroen lijkt mij verschrikkelijk lekker.
lieve groeten van Manila

Heerlijke recepten van Jacqueline zei

Lieve Manila,

Bedankt voor je fijne reacie. Dat doet mij goed :-)
Leuk dat je ook zo van bakken en koken houdt!
Wees welkom op mijn site!

Liefs van mij,
Jacqueline Voordewind