zaterdag 24 maart 2012

3D-koek-schaapjes


De lente is begonnen :-)

Vorige week heb ik deze schattige
3D- schaapjes gemaakt.
Hiervoor heb ik eerst een patroontje getekend,
en met de middelen die ik voor handen had
een malletjes gemaakt.

Dit heb ik gebruikt:
- Beetje pure chocolade
- Beetje witte chocolade.
- Zoveel witte en pure chocolade paaseitje,
als schaapjes die je wilt maken.

Ik laat je zien hoe:
Eerst heb ik een ideetje getekend:
Ik wilde een wollig schaapje maken,
met pootjes om echt te kunnen staan.
Die wolligheid is te bereiken met 
Dus het koekje zélf kan ronde vormen hebben.
De schets uitgeknipt en op stevig papier
met een dvd-marker heb ik de vorm
op het karton getekend.
Ik heb een afgewassen melkpak gebruikt.
Die is stevig en blijft goed op deeg waar boter in zit.
Vervolgens heb ik de schaapjes met hun pootjes uitgeknipt:
Van te voren heb ik het koekdeeg gemaakt,
en de oven op 175 graden gezet.
Het koekdeeg ongeveer 4 tot 5 milimeter dik uitgerold,
met behulp van mijn zelf geprepareerde deegroller,
en hier het vormpjes oplegd:
Een leuk klusje:
 Voorzichtig met een mesje langs de omtrek, 
door het deeg drukken.

Jerusha hier ijverig..
Gezellig samen knutselen met deeg :-)
Zó leuk om met z'n 2tjes te doen!  
... en klaar!
Phoe! Dat was best even concentratie
Trots dat het haar gelukt is :-)
Netjes toch?!
En nu naar de bakplaat...
...nu hetzelfde
met de chocolade koekdeeg :-)
Alle schaapjes met hun pootjes op de bakplaat en...
10 tot 15 minuten bakken in het midden van de oven.
Zie hier het resultaat na het bakken :

Nu eerst de witte schaapjes maken:
Alles ligt klaar.

Smelt ongeveer 100 gram witte chocolade
een klein minuutje in de magnetron.
Met de gesmolten chocolade,
'lijm' je de pootjes vast aan het lijfje.
Nu kunnen ze mooi rechtop staan.
Zet ze zo neer dat ze stevig staan
en laat ze even drogen.
Pak de witte chocolade eitjes uit,
en zet ze in de uitsparing voor het hoofdje vast
met gesmolten witte chocolade:

En hieronder het voorbeeld voor de donkere schaapjes.
Een pure chocolade eitje voor het
chocoladekoek 3D-schaapje:
En van bovenaf gezien:

Weer even naar de witte:
Nu kunnen de oortjes gemaakt worden.
Ik heb ze met de decoratiepen getekend.
Natuurlijk kan het ook met bijvoorbeeld een lepeltje.
Deze hebben mooi de tijd om hard te worden.

Ondertussen heb ik kleine stukjes marshmallows
en suikerlijm gemaakt.
Klik voor instructie en recept
op de rode linken hierboven.
De eerste manier is,
om het lijfje helemaal in te smeren met suikerlijm,
en daarna de stukjes marshmallow erop te plakken.:

Rechtop gezet, en met alvast 1 oortje:
De tweede manier is,
dat je elk stukje marshmallow in de suikerlijm dipt,
en daarna op het lijfje plakt.

Doe dan eerst de randen rond het gezichtje,
zodat de witte chocolade plakrand
mooi is weggewerkt:

Dan rond de pootjes, en rondom het lijfje.
Laat een stukje vrij voor het oortje:
De kant van het oortje die tegen het hoofdje moet komen,
dip je in de gesmolten witte chocolade...
...en plak je vervolgens op z'n plek.
Ik heb het oortje zó geplakt,
dat het iets naar beneden wijst.

Nu kun je het laten drogen.
Ondersteun het hierbij met bijvoorbeeld een lepel,
want als je het te lang vast houdt,
dan kan het oortje gaan smelten. 
Als je aan de andere kant al een oortje hebt,
moet je nu het schaapje vasthouden als het oortje droogt,
anders breekt het andere oortje er misschien af.
Nu is het schaapje klaar:

En hieronder het donkere schaapje.
Mijn vriendin Bernadette noemde deze:
'Texsels heideschaapje'.
Vind ik ook eigenlijk wel schattig :-)

En dan het ideetje met eindresultaat:
:-)
Een tastbaar resultaat van mijn idee :-)
En nu mag het schaapje nog even poseren:



Nu nog even met de vriendjes en vriendinnetjes :-)
...ze hebben inmiddels ook een gezichtje gekregen...
Die heb ik getekend met gesmolten chocolade
en een cocktailprikkertje.


3 Schaapjes zijn inmiddels 'geadopteerd' door
onze 3 kids.
De andere twee wonen nu bij vriendinnen.
1 bij Bernadette, en 1 bij Betsie
Ze zullen het daar best goed hebben.
Ze houden allebei van dieren, dus dat komt wel goed
:-)

Klik op de onderstaande linken voor:

Hartelijke groetjes,
Jacqueline Voordewind

2 opmerkingen:

Mannin zei

Wat een ontzettend leuk idee, en wat een mooi en schattig resultaat!

Heerlijke recepten van Jacqueline zei

Welkom en dankjewel Mannin :-) Jij hebt ook een heel mooi blog! Leuk hè, om zo gezellig bezig te zijn in de keuken :-)
Hartelijke groetjes,
Jacqueline :-)