woensdag 9 september 2015

Decoratie / sneeuw poedersuiker

 Poedersuiker dat op taart en gebak blijft liggen!
 De feestdagen staan weer voor de deur...
Dit is een leuk klein receptje.
Vooral voor de komende tijd heel gezellig als afwerking voor je  baksels!

Het enige wat je nodig hebt is poedersuiker en maïzena.
De poedersuiker maak ik trouwens ook zelf:

Rekenen vind ik moeilijk dus als het om grotere hoeveelheden gaat wordt het lastig voor mij.
Maar de verhouding is:
97% poedersuiker...
Dus ik neem om 100% te maken: 97 gram poedersuiker...
... en 3 gram maïzena...
De poedersuiker heb ik al in de strooibus afgewogen,
omdat ik daar dan kon uitscheppen als het teveel was...

Toevallig heb ik een weeglepel,
maar je kunt ook een klein schaaltje nemen, en een digitale weegschaal.

Doe de afgewogen maïzena bij de poedersuiker:
De poedersuiker en de maïzena bij elkaar gedaan:
Alleen nog maar goed mengen!
Strooideksel erop draaien,
en je decoratie / sneeuw poedersuiker is gereed voor gebruik.
:-)
Vanochtend heb ik een appeltaartje gebakken als test,
want gister kreeg ik een tip van Paula dat er een kist moes en of appeltaart appels stond,
waar je uit mocht nemen,
Bij Arend, aan het eind van het fietspad.
Ik ben er meteen heen gelopen, en heb een mooi emmertje gevuld. :-)
Gisteravond alvast een bakvormpje gekleed...
Afgedekt en een nachtje in de koelkast weggezet.

Vanochtend verder mee aan de slag gegaan...
Ik heb gister al de helft van het recept gebruikt om de smaken eerst maar eens uit te proberen.
Ruim 350 gram gesneden appeltjes.
Hier gemengd met specerijen en rietsuiker... 
De met deeg bekleedde bakvorm gevuld...
Stevig aangedrukt...
Mooi compact gevulde taart :-)
Daarna met een restje deeg,
dat ik met wat bloem en een vork los tot korreltjes heb gemaakt,
de taart bedekt:
Een uur en kwartier in de oven gezet...
en een uitgezette in de oven aflaten koelen.

En toen kon ik dit receptje gebruiken. :-)
Dit verse appeltaartje, ter decoratie bestrooid met de sneeuw-poedersuiker.
Meteen een gezellig gezicht. :-)
En natuurlijk voorproeven!
Smaken verschillen natuurlijk,
maar voor mij mag er bij dit zure moes en/of appeltaart appeltje, wel wat meer suiker.

Ter beoordeling nog even een paar stukjes naar Paula gebracht :-)
Ook mijn schoonzus Mirjam heeft vanavond een stuk gegeten.
En zij vond het lekker.
Ze houdt niet van zuur, maar dit vond ze lekker.
Mijn mannetje vond het ook wat aan de zurige kan, maar wel lekker...
Ik ben altijd blij met eerlijke meningen.
Zo kan ik recepten aanpassen. :-)

Als ik er zelf ook helemaal tevreden over ben,
zet ik het appeltaart recept ook op mijn blog.
:-)
In elk geval kun je vanaf nu taarten en gebak gezellig decoreren met deze sneeuwpoedersuiker,
Het geeft een mooie diepte aan je gebak, en de structuur komt mooi tot zijn recht.

Heel veel plezier met dit receptje!

Hartelijke groetjes,

Geen opmerkingen: