zaterdag 31 maart 2012

Eenvoudig brooddeeg (bolletjes)

Dit heb je nodig voor ongeveer 8 tot 10 broodjes:
- 500 gram bloem
- 1 1/2 eetlepel droge gist
- kleine eetlepel zout
- 50-60 gram honing
- 250 tot 300 ml. water en
5 tot 6 eetlepels melkpoeder
- of 250 tot 300 ml. melk
- scheut olie ( ongeveer 20 gram)

Ik heb van dit brooddeeg, broodhaantjes gemaakt.
Leuk voor bij het paasontbijt of de paasbrunch :-)
Doe als je hem hebt,
alles bij elkaar in een brood bakmachine.
Anders meng je in een kom alle ingrediënten
met de hand door elkaar,
en laat daarna met plastic afgedekt,
op een warme plaats tot dubbel volume rijzen.

Ik gebruik altijd de broodmachine,
maar alleen om te kneden, dus op stand 'deeg'.
Laat het gist niet met zout in aanraking komen.
Het gist verliest dan zijn werking.
Daarom doe ik altijd op de plek waar ik de honing schenk,
ook het gist,
en aan de andere kant van in het blik, het zout.

Zet de machine aan op stand 'deeg'...
...laat de machine gewoon het programma afmaken.
Tot het er na het rijzen zo uitziet:
Stort vervolgens het gerezen deeg
op een bebloemde ondergrond, en druk de lucht eruit.
Verdeel het deeg in bolletjes.
Ik weeg altijd het deeg eerst af,
en het gewicht deel ik in het aantal bolletjes
dat ik uiteindelijk maken wil.
Zo krijg ik mooi gelijkvormige broodjes.
Bol ze daarna op:
Neem een stukje deeg in je hand,
en vouw de buitenste rand naar het midden:
Helemaal rondom:
Keer het bolletje deeg nu om,
zodat het de naar binnen gevouwen randen
op je hand liggen.
Wat je nu ziet is nu de bovenkant.
Maak je ander hand een kommetje,
leg die over het bolletje heen,
en draai dan horizontale cirkels op dezelfde plek.

Om het te laten zien, doe ik het nu op een bebloemde ondergrond
( met 2 handen in gebruik kan ik niet fotograferen namelijk ;-)
En zo is het bolletje deeg mooi opgebold.
Op deze manier kan het deeg alvast mooi in vorm rijzen.
Nu nog een paar...
... en allemaal klaar voor de rijs.
Laat de opgebolde deegbolletjes met plastic afgedekt,
op een warme plaats staan,
voor de 2de rijs, tot ze twee keer zoveel volume hebben.

Omdat ik er broodhaantjes van ging maken
heb ik, toen de laatste was opgebold,
van het eerste een broodhaantje gevormd.
En daarna steeds het volgende bolletje.
Hierna heb ik ze laten voor de 2de keer laten rijzen,
 tot dubbel volume.
Na het rijzen zijn ze in de voorverwarmde oven van 175 graden,
ongeveer 20 minuten gebakken.
Als ze gaar zijn klinken ze hol als je er tegen tikt.

Veel plezier met bakken!
:-)

Hartelijke groetjes,
Jacqueline Voordewind

1 opmerking:

Roos zei

Hoi,
Doe je er echt 1,5 eetlepel gist in?
Dat lijkt me heel veel. Ik zit een beetje te stoeien met het recept wat bij de broodbakmachine zit en jouw recept en weet niet zo goed wat ik moet volgen. Ik heb namelijk een grote broodbakmachine, dus er past denk ik meer in.
Groeten, Roos