zondag 3 juni 2018

Vlierbloesemkoekjes havermout/volkorentarwe en rietsuiker/zoetstof

Weer even iets heel anders!
Mijn experimentele receptje was zo op, dus blog-waardig!

Dit jaar weer zo druk met het nieuwe seizoen van de moestuin, waardoor ik eigenlijk niet van plan om iets met vlier te doen.
Maar dan ruik je de bloesem, en zie je de vlier weer vólop in de bloei staan.
Dus toch maar besloten er dit jaar óók iets mee te doen!
En wat bén ik blij met de potjes vlierbloesemsiroop die ik eerder heb gemaakt, want die komen nu heel goed van pas in het volgende recept!

En dit heb je nodig voor deze heerlijke koekjes:
- 100 gram volkoren tarwe
 - 40 gram havermout ( dit kun je zelf van havermout malen met een koffiemolentje)
- snufje zout
- 1/4 theelepel bakpoeder ( Ik gebruik ammonium - onderaan dat recept de uitleg)
- 1/4 theelepel vanillesuiker
- 20 gram rietsuiker 
- 5 ml zoetstof
- 1/2 ei ( 30 gram)
- 70 gram kokosolie / margarine of roomboter
- 20 tot 30 gram ( 2 flinke eetlepels) vlierbloesem siroop
- 20 tot 30 gram (2 flinke eetlepels) verse vlierbloesem bloempjes ( Ik had ze in de diepvries bewaard. Na invriezen ontdooien, verkleuren ze heel snel, maar dat doet niets af van de smaak!)

Verwarm de oven voor op 175 graden.

Weeg de droge ingrediënten af:
Ik heb dit keer gekozen voor de echte volkoren tarwemeel van de molen. 
Maar het kan natuurlijk ook van gewone ( goedkopere).
Weeg de havermout af, en maal het tot meel in een koffiemolentje
En hier het zout, bakpoeder en de ( zelfgemaakte) vanillesuiker
Weeg 20 gram rietsuiker af,
en doe dit samen met de bovenste deze droge ingrediënten bij elkaar in een mengkom:


Weeg nu de natte ingrediënten af:
Ik heb gekozen voor kokosolie.
Het is warm weer buiten, dus het hoeft niet gesmolten te worden.
Als de kokos koud en hard is, dan kun je het 30 seconden tot 1 minuut in de magnetron zetten.
Het hoeft niet vloeibaar te zijn, als het maat kneedbaar is.
Klop het ei los:
En weeg de siroop af:
De vlierbloesem kan er nu ook bij.
Ik heb de vlierbloesem in de diepvries bewaard.
Dat kán wel, maar úít de diepvries worden ze snel bruin.
Dat geeft niets, de smaak blijft behouden.
Hier een foto van de verkleurde vlierbloesem, toen ik de ingrediënten afwoog:


De natte ingrediënten gaan bij de droge.
De helft van het hele geklutste ei erbij, de 2 eetlepels vlierbloesemsiroop,
en ook de 5 ml vloeibare zoetstof.
De rest kun je gebruiken om de koekjes te bestrijken voordat je ze bakken gaat.
Dan krijgen ze een mooi glanslaagje
Meng het deeg.
Daarna ziet het er zo uit:
Rol het deeg uit tussen twee laagjes plastic:
Er kunnen ongeveer 12 tot 13 koekjes uit gestoken worden van zo'n halve centimeter dikte,
en een uitsteker voor koekjes van 6 cm doorsnede.
Even allemaal met los geklopte eierdooier bestrijken voor een mooi glanslaagje:
Zet de koekjes 10 tot 12 minuten in de oven...
Laat ze op een rooster helemaal afkoelen.
Daar worden ze ook wat steviger van.
Zelf vind ik dat de smaak dan ook beter naar voren komt.
Heerlijke vlierbloesemkoekjes.
De bloempjes zijn echt van dit seizoen.
Ik heb inmiddels heel wat schermen geplukt,
en ben de bloempjes nu aan het drogen waardoor ik ze in een afgesloten pot kan bewaren.
Je kunt er namelijk ook heerlijke vlierbloesemthee mee maken.
Dat heb ik inmiddels met verse bloempjes gedaan, en dat is heerlijk!
Zie mijn bericht van afgelopen 29 mei.

In mijn volgende post heb staat het recept van vlierbloesemkoekjes, zonder zoetstof, 
maar dan met rietsuiker en roomboter.

Het maken van deze koekjes was voor mij meteen een test,
hoe zoetstof of (riet)suiker zich in koekjesdeeg gedraagt.

Het verschil is merkbaar. Dat lees je dus hier.
Maar ach, soms wil je gewoon minder suiker gebruiken, maar echt:
beide soorten zijn heerlijk!

De siroop is gelukkig ook houdbaar, dus deze koekjes kun je eigenlijk dan het hele jaar maken!

Heel veel plezier met dit recept!

Hartelijke groetjes,

Geen opmerkingen: