donderdag 24 mei 2012

Bakkers-boter-rolfondant: het recept

voor o.a. taartbekleding :...zie hier een mega reuze mergpijp(je):
De boter-rolfondant is precies geworden zoals ik wilde :-)
Ik heb deze merpijp gemaakt,
(...zelf al bijna zo groot als een taart ;-))
om te testen of deze fondant goed te vouwen is,
én om de vulling te testen.
De boter-rol-fondant heeft een uitstekend resultaat!
...en ook super geschikt om figuurtjes mee te maken:
De vulling is ook heerlijk, maar die ga ik tóch nog verfijnen.

Deze bakkers-boter-rolfondant is een goedkoper alternatief
voor marsepein, waar ik eerst vanuit ben gegaan,
zie mijn ideetje voor mergpijpjestaart.
voor het bekleden van mergpijpjes en taarten

En dit zijn de ingrediënten:
- 125 gram honing
- 100 gram plantaardig vet (bijvoorbeeld Crisco of Diamant)
- 2 bussen poedersuiker van 250 gram
- 1/4 theelepel zout
- vanillesuiker
- amandel essence (als je een amandelspijs effect wilt hebben)

Weeg de honing en het plantaardige vet af:
Doe het plantaardige vet bij de honing,
en meng het er met een vork doorheen tot het goed gemengd is.
Doe er nu het zout bij:
en de smaakstoffen: vanillesuiker en een scheutje amandelessence.
Meng alles met een vork goed door elkaar:
En als dat zo is:
Ga je verder met een (hand)mixer.
Omdat hierna de poedersuiker er doorheen gaat.
Het is dan makkelijker dan met een vork te mengen.
Laat de mixer mengen:
en doe er een half pakje poedersuiker bij.
Schraap met een spatel langs de kant zodat alles meegenomen wordt.
Doe er de rest van het eerste pakje poedersuiker bij,
en meng dit er eveneens goed doorheen.
Je ziet nu dat het steeds meer een samenhangend geheel wordt:
Doe beetje bij beetje de eerste helft van het 2de pakje poedersuiker erdoor:
en blijf het goed mengen.
Voeg zoveel poedersuiker toe, dat er grotere bollen ontstaan.
Zo ziet het eruit van dichtbij:
En met een andere belichting zie je de structuur beter:
Stop nu met mixen.
Je ziet dat er mooie bollen zijn gevormd
Schraap alles bij elkaar,
en stort het mengsel op het werkvlak.
Druk het met je handen bij elkaar, en vorm er een bol van.
Als je het omgedraaid zie je nog poedersuiker zitten.
Kneed al de suiker er vlot doorheen.
Druk het fondant plat.
En strooi er de rest van het 2de pakje poedersuiker op:
 Vouw de fondant er overheen,
en kneed het er vervolgens heel goed doorheen:
Nu is de fondant klaar.
Druk het fondant uit tot lap:
Zo kun je meteen controleren of al de poedersuiker is opgenomen.
Je kunt het eventueel netjes opvouwen...
...om het vervolgens ingepakt in plastic, in de koelkast te bewaren.

De komende paar weken wil ik deze taart verder ontwikkelen.
Zo ook de crème, die tussen de cake en fondant komt.
:-)

Ik wil graag een goed recept ontwikkelen,
én dat eenvoudig te maken is!

...Wordt dus vervolgt...
:-)

Hartelijke groetjes,

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Super! Ik zocht al langer naar een recept om rolfondant aan te maken zonder gelatine. Ik ga deze eens uittesten!
Heb je enig idee hoe lang ze houdbaar blijft na aanmaak?

Alvast bedankt!

Anoniem zei

ik ga dit zeker uitproberen! dankjewel :)