dinsdag 28 februari 2012

Marsepein kersjes


en zó begin je...

De blaadjes:
- +/- 150 gram witte chocolade
- Groene voedingskleurstof, zoveel als je zelf nodig vind
(ik heb pandan gebruikt)

Voor de marsepein kersjes:

Breek ongeveer 150 gram witte chocolade in stukjes
en doe dat in een magnetron bestendig schaaltje.
Zet dit 2 tot 3 maal 20 tot 30 seconden in de magnetron.

Vooral witte chocolade heeft neiging om te gaan kristalliseren
en daarna snel te verbranden,
daarom moet het steeds even heel kort in de magnetron.
Na iedere keer roer je de chocolade goed door,
tot het mooi gesmolten is.

Hierna doe je er de groene voedingskleurstof bij,
roer dit goed door de witte chocolade heen.

Voeg zoveel kleurstof toe, tot je tevreden bent over de kleur.

Deze bos prachtige rozen heb ik van vrienden van ons gekregen.
Losse blaadjes en de blaadjes van niet opvallende plaatsen,
heb ik goed schoongemaakt en als sjabloontjes gebruikt.

Aan onderkanten, waar de nerven en dus het mooie blad relieëf zitten,
heb ik met een kwastje ingesmeerd met de groene chocolade.
Daarna heb ik ze in de diepvries gelegd, om hard te laten worden.

Hierna kun je de chocolade blaadjes heel mooi van de rozenblaadjes afhalen.

Nu kun je beginnen met het maken van de kersjes van marsepein :

Pak hiervoor steeds een stukje marsepein

Maak hier een mooi bolletjes van
met een doorsnede van 1 1/2 tot 2 centimeter

Druk nu aan de bovenkant een langwerpig deukje in het bolletje
( ik drukte er met het topje van mijn duim in)

Zo ziet het er dan uit:

En zo maak je zoveel kersjes als je wilt.

Steek nu in alle kersjes een cocktailprikkertje
in het midden van het streepje.

Dompel elk kersje in een glaasje eetbare lak (binnenkort het recept).
Hier gaan ze mooi van glimmen.
Zet ze daarna op de kop om te drogen.

Ik heb in een eierdoos met een mesje kleine gaatjes geprikt,
en daar de cocktailprikkertjes
met het in de 'lak' gedompelde kersjes, in geprikt.
Zo kunnen zonder aangeraakt te worden mooi drogen.

'Hanging around cherries'
:-)

'Schilder' op bakpapier met gesmolten pure chocolade een aantal takjes.
Maak ze niet te dun, en maar ook niet te lang. Ze kunnen anders gaan breken.
Leg als de pure chocolade nog zacht is,
 aan elke bovenkant steeds een groen blaadje,
en druk deze licht aan.

Ik ben in het prettige bezit van een decoratie stift. (bij de Xenos gekocht)
Deze vul ik met gesmolten chocolade,
en kan daar wat nauwkeuriger mee tekenen.

1:

2:

en daarna een blaadje aan de bovenkant leggen, en licht aandrukken.

Als er een takje te dik uit is gevallen, kun je er met
bijvoorbeeld een mesje, een breek lijntje naast maken,
zoals je ziet op de foto op de onderste rij, 2de van links.
Nu kunnen ze de diepvries in. Voor ongeveer een half uurtje

Ze zijn mooi hard geworden, en ze liggen door het vriezen, mooi los op het bakpapier.
Je kunt ze er zó afschuiven.

De kersjes en de blaadjes zijn nu klaar om af te maken :-)

Verwijder uit elk kersje het prikkertje,
en maak van het gaatje doormiddel van een mesje een kleine inkeping...

... duw daar voorzichtig een chocolade takje met blaadje in.

Herhaal dit met zoveel kersjes als je wilt.
Het is niet erg als je minder takjes dan kersjes hebt.

En klaar zijn ze.
Voor mij zijn de kersjes bedoelt,
om ze als decoratie te gebruiken bij mijn idee voor de mergpijpjestaart.

Wie weet, heb ik je geiinspireerd :-)

Hartelijke groetjes,
Jacqueline Voordewind





Geen opmerkingen: