zaterdag 19 september 2015

Kruidenboter, de lekkerste! :-)

Ik heb laatst heerlijke kruidenboter gekregen, en die was zó lekker,
dat ik het zelf graag wilde maken...
En het is gelukt!
Jerusha vond dit zo'n lekkere kruidenboter - en ik zelf ook!- dat ik het zelf wilde maken.
Ik had haar eerst een beetje voor de gek gehouden...
Ze had het niet door dat het kuipje al leeg was, en ik gaf haar een toastje met 'het laatste beetje'...
Ze al het op, en had niet door dat het de zelfgemaakte was.
Missie volbracht dus!
wink-emotico

Leg alvast de roomboter uit de koelkast.
Je hebt 86 gram nodig voor 1 portie.

En dit zijn de kruiden die je nodig hebt:

- 2 eetlepels gedroogde bieslook
is: 1,4 gram 
- 2 eetlepels peterselie
is: 1,4 gram
- 2 theelepels gedroogd salie-blad
is: 0,5 gram
Beetje dom, want op het doosje stond: selderijblad...
op de foto ontdekte ik dat ik per ongeluk salie-blad heb gebruikt.
Geen probleem... we vonden het héérlijk!
Dus de volgende keer gaat er gewoon wéér salieblad in. :-)
- ruim 1 theelepel gedroogde kervel
is: 0,2 gram
- 1 theelepel knoflookpoeder
is: 0,9 gram
Hier alles bij elkaar in een schaaltje...
Het gewicht samen is 5 gram.
Dus als je hier alvast een grotere hoeveelheid van wil maken,
weeg je per keer 5 gram af.
Dat zijn ongeveer 5 afgeklopte eetlepels.
Op de verpakking van de kruidenboter staat: peper en zout.
Hiervoor in de plaats heb ik ongeveer 1/4 tuinkruiden bouillonblokje genomen.
Een blokje weegt ruim 10 gram
Ik heb er op gevoel 1/4 van afgebroken, en dat was 2,5 gram op de weeglepel.
De gewone digitale weegschaal geeft 2 gram aan.
Met een vork het stukje verkruimeld...
En dan zijn het ongeveer 2 afgeklopte theelepels.

En nu de bereiding:
Om de bouillon goed door de rest van de kruiden te mengen,
schenk je er 20 gram zonnebloemolie bij.
Meng de verkruimelde bouillon met de olie...
En zet het schaaltje 30 seconden in de magnetron, zodat de bouillon wat kan smelten.
Doe er nu de rest van de gemengde kruiden bij...
... en meng dit ook door de kruidige olie.
Zodat alles goed gemengd is, en zet het nog even 20 tot 30 seconden in de magnetron.
Niet te lang, anders is het mengsel te heet als de boter erbij komt,
waardoor het te slap wordt.
Door het wel even te verwarmen, komen de smaken en geuren uit de kruiden mooi los.
Weeg nu de roomboter erbij af:
En vervolgens meng je het met een vork goed door elkaar.
....mengen...
Tot het kruidenmengsel goed verdeeld doorheen gemengd is.

Klaar voor gebruik!
Smeren maar... en genieten!
Wij hebben er direct al heerlijk van genoten,
En meteen een tweede hoeveelheid gemaakt!

Dit is heerlijk bij bijvoorbeeld een sapje of drankje.
Verjaardag, feestdagen,
of gewoon lekker tussendoor!

Hartelijke groetjes,

Geen opmerkingen: