donderdag 14 maart 2013

Witte chocolade truffel-crème vulling

Héérlijk tussen twee cakelaagjes als bij een taart.



En dit is wat je nodig hebt:
- 200 gram roomboter
- 100 gram poedersuiker
- 250 gram witte chocolade

Weeg de roomboter in een mixerkom af:
Smelt deze 30 seconden in de magnetron:
Mix de room boter heerlijk mals en luchtig:
Doe nu de poedersuiker erbij:
Mix de poedersuiker er ook goed en luchtig doorheen.
Laat gerust de mixer ongeveer 1 à 2 minuten draaien.
Doe er nu de stevige banketbakkersroom bij:
...en mix dit er zeer goed en wederom mooi luchtig doorheen.

Breek intussen de witte chocolade in stukjes:
En smelt deze chocolade eerst 30 tot 40 seconden in de magnetron:
Roer het vervolgens goed met een vork door:
En zet het opnieuw 30 tot 40 seconden in de magnetron:
Roer het vervolgens weer goed met een vork door:
Als je merkt dat er nog kleine klontje inzitten,
zet het dan nog 10 tot 20 seconden in de magnetron.
Tot de witte chocolade helemaal vloeibaar is.
Schenk , terwijl de mixer draait de gesmolten witte chocolade bij het
luchtig geklopte boter/suiker, banketbakkersroom-mengsel:
Tot de witte chocolade helemaal op is genomen in het mengsel.
Laat de mixer gerust nog even een minuutje draaien.
Hier wordt het mengels mooi luchtig van.
De witte chocolade truffel-crème vulling is klaar.

Ik heb deze vulling afgelopen zondag gebruikt om een taart mee te vullen.

Hiervoor heb ik mijn recept gebruikt voor eierkoekjes.
Deze heb ik twee keer gemaakt,
en per cake over de gehele bakplaat verdeeld alvorens het te bakken.

Op de foto hieronder onderste cakeplak,
bestreken met de witte chocolade truffel-crème:
De crème uitgestreken over de gehele cakeplak:
Afgedekt met de tweede laag cake:
Afgelopen zondag heb ik deze eenvoudige taart gemaakt.
Iets lekkers voor bij de koffie voor ongeveer 50 mensen.

Dat was nog wel even berekenen hoe ik het zou verdelen,
maar het is gelukt :-) !
Mooi ruim genomen:
60 stuks, zodat iedereen voldoende kon krijgen.

De opmaak verdient geen schoonheidsprijs...
Ik had de taart mooier af willen werken met bijvoorbeeld
een laagje rolfondant, en daarop een roosje
maar bij gebrek aan tijd,
heb ik op ieder stukje een toefje witte chocolade truffel-crème gedaan,
en het hele oppervlak bestrooid met poedersuiker:
Voor ieder persoon / stukje heb ik een roosje met diepte effect gemaakt.
Dit zijn de roze...
...en voor elk roosje 2 blaadjes...

De blaadjes in de maak:


60 roosjes, en 120 blaadjes verder :-)
Tóch een feestelijk geheel geworden!
.... en het begon met de witte chocolade truffel-crème vulling :-)
Héérlijk!

Niet moeilijk te maken,
deze voortreffelijke witte chocolade truffel-crème taartvulling!

Ook leuk voor deze Paastijd,
om deze vulling in een Chocolade vul-ei, samen met banketbakkers room
te presenteren aan de Paastafel :-)

Hartelijke groetjes,

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Kun je de taart hier ook mee afsmeren? of gaat de fondant dan smelten vanwege de banketbakkersroom...?

Heerlijke recepten van Jacqueline zei

Hallo Anoniem :-)
Jahoor, je kunt de taart hier ook mee afsmeren, en er dan fondant overheen leggen.
Omdat dit met de stevige banketbakkersroom is bereid. Deze is niet te vochtig. Je zou de taart na het afstrijken even op kunnen laten stijven voor hem met de fondant te bekleden.
Ik heb er roosjes van rolfondant op gelegd, en die bleven prima!

Heel veel plezier met het maken :-)

Hartelijke groetjes,
Jacqueline Voordewind

Anoniem zei

Heerlijk Jaqueline, de witte-chocolade-truffel-creme-vulling, ik gebruik m als truffelvulling, dus ik maak er nog een lekker laagje chocolade over en daarna nog in de cacou, heerlijk!
Hoe lang kan je de creme bewaren in de koelkast? Kan je t ook bewaren in de vriezer?

Ik heb geen magnetron dus doe alles gewoon op Mn inductieplaat, waarom doe jij alles in de magnetron?

Vriendelijk groet en bedankt voor t heerlijke recept en alvast bedankt , hoop ik voor t antwoord
Monique