vrijdag 8 juni 2012

Blauwe suiker

in dit geval als decoratie om een taart-rand...
...maar ook om er suikerhartjes mee te maken,
waarvan ik het recept al eerder op dit blog heb gezet,
en dan in een andere kleur
:-)

Je kunt dit bekijken door op de rode link hieronder te klikken:

Voor de losse suiker versiering heb je nodig:
- een ruime theelepel losgeklopt eiwit
- 100 gram suiker
- blauw voedingkleurstof zoveel als je zelf mooi vind. 

Het eiwit zorgt ervoor dat de gekleurde suiker als het ware gefixeerd wordt,
tijdens het  drogen in de oven,
Hierdoor zal de suiker niet nat worden
en daardoor de kleur niet gaan uitlopen,
als het in aanraking komt met eventueel vochtige ondergrond.

Zet de oven vast aan op 100 graden.

Meng de blauwe voedingskleurstof door de suiker,
en doe hier ruim 1 theelepel eiwit door.
Het eiwit is goed door de blauwe suiker gemengd:
Verdeel het gekleurde suikermengsel losjes over de bakplaat,
en zet het ongeveer 10 minuten in de voorverwarmde oven.
Nu is het bruikbaar om bijvoorbeeld een taart-rand mee te versieren!
Als je deze gekleurde blauwe suiker wilt gebruiken om suikerhartjes van te maken,
kun je op de rode link hierboven klikken
zodat ik je kan laten hoe je deze kunt maken :-)

Heel veel plezier, en hartelijke groetjes,

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Jacqueline,
Hoe lang kan ik deze suiker bewaren en waar??
Lijkt me niet in de koelkast?!

Ik vind je site helemaal geweldig.
Ik deed veel met fondant nu na het bekijken van jou site eens wat anders proberen. Hartstikke leuk, Greetz Hilda

Heerlijke recepten van Jacqueline zei

Hallo Hilda :-
Leuk dat je mijn site gevonden hebt: welkom!
Dank je wel voor je compliment!
De suiker kun je goed afgesloten, heeeeeel lang bewaren. Eigenlijk net als gewone suiker.
Doe het inderdaad niet in de koelkast, want dan komt er vocht bij.
Ik wens je heel veel suc6 met je creaties :-)

Hartelijke groeten,
Jacqueline Voordewind