vrijdag 9 februari 2018

Bananen/chocolade muffins met yoghurt en kwark

Echt té lekker, en súper gezond en voedzaam! Ik ben sinds januari dit jaar zeer actief met 'gewichts-beheersing, en let ( daardoor óók) op gezonde voeding.
En daar passen deze overheerlijke muffins pérfect in. Ik eet ze als lunch.
Een bijkomend voordeel is, dat de kids zo óók heerlijk vinden, en op die manier krijgen zij óók meteen de juiste voedingsstoffen binnen!
... óók mijn 'hubby' kan niet wachten tot ze afgekoeld zijn, en de foto is gemaakt. 😆


Ik heb het recept oorspronkelijk van 2 verschillende facebook vriend(innen), namelijk: 
Stacy van den Abeele Schell, en Marielle van Elburg.
Mijn recept is bij mij 'geëvolueerd', doordat ik ingrediënten ben gaan vervangen zoals o.a de meelsoort, het rijsmiddel, de kruiden en de natte ingrediënten.

( Gisteren 9-2-2018 heb ik dit bericht geplaatst, maar voor de makkelijkheid zet ik toch nog even de ingrediënten bij elkaar op een rijtje. Je kunt ze alvast makkelijker bij elkaar pakken )

De Ingrediënten:
- 100 gram Brinta oergranen / of dezelfde hoeveeheid havermout / of een mengsel van deze beide)
- 100 gram volkoren tarwemeel
- 1 theelepel ammonium, of gewoon bakpoeder, maar dan wel een heel zakje
- 1 theelepeltje zout ( ik heb Lo Salt gebruikt)
-1 theelepel kardemom
- 1 theelepel kaneel
-  2 bananen
- 75 gram magere kwark
- 75 gram magere yoghurt
- 2 eieren
- 1 eetlepel neutrale olie ( ik heb arachideolie gebruikt, maar b.v zonnebloemolie kan ook)
- 10 tot 15 ml Natrena ( het ligt eraan hoe zoet je het wilt -je kunt het beslag altijd even voorproeven-)
- 1 reep pure chocolade. Die zijn doorgaans 80 tot 100 gram. En dan het liefst een zo hoog mogelijk cacao percentage.
Bijvoorbeeld 70, 85 of 90. Er is ook 99 %. Het is aan jou zelf wat je ( het) lekker(ste) vind.
Het is jóú geniet moment. 😉

Dat zijn de ingrediënten. Nu kun je aan de slag!

En dan is hier het recept:
( Verwarm eerst de oven voor op 175 graden)
- 100 gram Binta oergranen ( maar ik heb ze ook in plaats gemaakt met dezelfde hoeveelheid havermout)
 - 100 gram volkoren tarwemeel ( Ook wel gemaakt met alleen oergranen, en dan 200 gram genomen)
- 1 theelepel  ammonium ( Die koop ik bij de bakker, hier op 't dorp. Klik op de link voor eierkoekjes om aan het eind van mijn recept te lezen wat ammonium is.)
 - 1 theelepel zout. ( Ik heb Lo Salt gebruikt, omdat ik het toevallig in huis heb.)
En hier zijn de kruiden:
-1 theelepeltje kardemom ( Ik ben al járen verliefd op dit kruid. Het ruikt zó lekker frúítig!)
 
- 1 theelepeltje kaneel 
En dáár liggen ze samen. 😋 

Meng de droge ingrediënten samen:
 ...

Nu komen de vochtige en natte ingrediënten: 
Pel 2 bananen, en snij ze in stukjes...  
 Doe er nu 75 gram kwark bij:
 En 75 gram yoghurt... de weegschaal viel uit bij de kwark, maar dus net zoveel: 
Breek 2 eieren boven de kom: 
 En doe er 1 eetlepel olie bij. Ik heb er arachideolie bij gedaan, maar kunt ook voor een anderenkiezen. Zonnebloemolie ofzo. Zelf zou ik een neutrale olie kiezen, dus geen olijfolie, want die smaak vind ik meer uitgesproken van smaak, en hier niet bij passen.
 En nu het zoetje:
-10 ml vloeibare Natrena. Een andere zoetstof vind ik zo'n nasmaak hebben.
 Hoppa. D'r bij:


 Nu kun je de boel gaan mengen:
Je prakt gewoon het hele goedje. De stukjes banaan hoeven ook geen puree te worden, maar het mag wel hoor. Ik vind herkenbare stukjes banaan wel lekker. 😉

Geen foto van het gemengde, maar al wel van de inmiddels gehakte chocolade
 Ik heb twee keer een andere pure chocolade gebruikt. De ene keer van Cereal, minder suiker, en een andere keer voor een pure chocolade, waar de zoetstof tagatesse/tagatose in zit. Een tamelijk nieuwe zoetstof, zoals ik op internet begreep. 
Je kunt natuurlijk ook voor gewone pure chocolade kiezen ( hoe puurder, hoe beter), maar dit had ik toevallig in huis.
 Kieper de gehakte chocolade bij het 'beslag'':
 En meng het er zo doorheen, dat het gelijkmatig verdeeld is. Da's wel zo leuk dat iedereen wat chocolade in zijn of haar muffins heeft straks. 😉 
 Het handigste is dat je nu een ijsschep hebt, omdat het een redelijk vloeibaar geheel is.
Je kunt ook gerust twee eetlepels nemen hoor, om de muffinvormpjes te vullen, maar met een ijsschep gaat het gewoon een stuk makkelijker.
Ik heb een siliconen muffin/cupcake plaat / vorm. Als je de muffins gebakken hebt, wip je ze namelijk heel gemakkelijk uit de vormpjes!
Alles gevuld: Dan kunnen ze nu de oven in! 
Zet de kookwekker om 20 tot 25 minuten.
Ff rond die tijden checken met een prikkertje of ze al gaar zijn. Dat doe je gemakkelijk door er een cocktail of saté prikker in te steken. Blijft deze droog als je de prikker terug trekt, dan zijn de muffins klaar. Zie je er nog ietwat deeg aanzitten, zet ze dan gerust nog 5 minuutjes terug in de oven.
Eigenlijk, als ze er goudbruin uit zien, en de zijkanten in vormpjes loslaten, zijn ze sowieso wel klaar.

Haal de plaat uit de oven, en laat ze nog even 5 minuutjes staan om stevig te worden, anders zou je de muffins uit elkaar kunnen trekken.
Maar laat ze niet te láng in de vormpjes, ander worden ze vochtig aan de onderkant, omdat de damp niet weg kan.

Als je de muffins uit de vorm hebt gehaald, laat ze dan even op een rooster afkoelen.
En dan: ... aanvallen maar!!

Uuuhhhmmm...
Ik bedoelde éérst een foto!
Deze hand ging zó snel, dus een beetje bewogen...😁
En dát zijn ze dan!
Heerlijke, oven verse bananen muffins met pure chocolade!
Heerlijk gezond en súper voedzaam! 

Bedankt dat je er was, en veel succes met het recept!!

Hartelijke groetjes,

Geen opmerkingen: