dinsdag 3 mei 2016

Zeer eenvoudige preiquiche

Een heerlijke en zeer eenvoudige quiche, met prei uit eigen moestuin.
Bij de herinrichting van de moestuin voor het nieuwe seizoen ( Klik hier om het te kunnen lezen )
heb ik nog mooi emmertje vol prei kunnen oogsten.
Inmiddels heb ik op dit stukje grond bonenstaken gezet,
waar ik dit jaar onder andere klimpeultjes en kapucijners en tuinboontjes ga verbouwen.

Nu weer terug naar de preiquiche.
Bak eerst een bodem voor hartige taart, met het recept van mijn vorige bericht:
Die heb je dan alvast klaar voor de vulling die je nu gaat maken.

Was en snij 300 gram prei:
Klaar!
Nog een keer wassen om het laatste beetje zand te verwijderen.

En dit zijn verder de ingrediënten voor deze heerlijke quiche:
- 300 gram prei
- 200 gram roomkaas
- 1 blokje groentebouillon
- 3 eieren
- 150 gram cervelaatworst
- 100 gram geraspte kaas

De cervelaatworst snij of knip je in stukjes. 
Ik doe het altijd met een schaar.
Bak ze even zonder vet toe te voegen.
Hierdoor komen ook de plakjes los van elkaar.
Schep ze uit de pan en doe ze in een schaaltje en laat afkoelen.
Bak nu de prei glazig, in dezelfde pan:
Laat de prei ook afkoelen.

Zet de oven alvast aan op 180 tot 200 graden.

Nu kun je verder om de vulling te maken.
Doe daarvoor de roomkaas in een kom: 
En maak het los met een vork:
Verkruimel het bouillonblokje er nu boven:
En meng het goed door de roomkaas.
Breek nu de eieren hier boven los:
Mix nu alles door elkaar met een garde:
Klaar.
Nu kan de geraspte kaas erbij:
En meng alles door elkaar.
 Nu mag de afgekoelde cervelaatworst erbij:
Nogmaals mengen...
En de prei:
 Schep het mengsel nog eens goed door elkaar:

...en verdeel de vulling over de bodem:
Zet de quiche 30 tot 45 minuten in de oven.
Ik zet daarna de oven uit, en laat de hartige taart in de oven afkoelen.

Een prachtige preiquiche!
En geweldig lekker!

Deze ga ik absoluut nog vaker maken.
Je kunt natuurlijk de prei vervangen door verschillende andere groenten die je lekker vind.
Een heerlijke hartige quiche,die je natuurlijk ook kunt maken als borrelhapje,
door de taart in kleinere stukjes te snijden.

Een echte aanrader, en een zeer eenvoudig recept.
Heel veel bakplezier!

Hartelijke groetjes,

Geen opmerkingen: