woensdag 22 mei 2013

Eiwit en eigeel inviezen

Súper handig als je één van beiden niet direct nodig hebt!
 
Eiwit kun je zonder enige toevoeging invriezen.

Met eigeel zit dat anders.
Bij invriezen van eigeel gaat het kristalliseren en wordt deze rubberachtig.
Om dit te voorkomen, voeg je zout of suiker toe.
Een beetje zout of suiker zorgt voor een lager vriespunt.
Hierdoor zullen er kleinere kristallen ontstaan.
Daardoor doe je minder schade aan de structuur van het eigeel.

Per 100 gram eigeel, dat zijn er 5,
voeg je ongeveer 5 tot 6 gram suiker of zout toe.

Ik heb van te voren al een 5 eiwitten en 5 eidooiers ingevroren,
zodat ik ze later apart kan gebruiken.

Doe een boterhamzakje in een kopje.
Tik het ei voorzichtig los, en schenk het eiwit in het ene kopje.
Probeer het eigeel heel te houden, en leg dit in het andere kopje: 
Sluit in het zakje met het eiwit.
Hier hoef je verder niets meer aan te doen, dan in de diepvries te leggen.

Neem het zakje met de dooier uit het kopje...
En leg deze apart,
tot je alle 5 de eieren gesplitst hebt:
Doe nu de eierdooiers samen in een kom, en bewaar de zakjes.
Doe hier nu de suiker of het zout bij.
5 gram is ongeveer 1 à 2 theelepels:
Roer de dooiers los, en meng het zout of de suiker erdoorheen:
Leg elk zakje weer in het kopje,
en zet dit op een weegschaal.
Gebruik een juslepel, en schenk vanuit de kom,
17 tot 20 gram eigeel in het zakje:
Doe dit ook met de rest van het eigeel.
Sluit de zakjes:
Doe alle zakjes met het zoete eigeel in een zak bij elkaar.
Zet op de zak op het zoet of zout eigeel is,
zodat je je niet vergist als je er een zoet zout gerecht van wilt gaan maken :-)

Ik heb suiker door het eigeel gemengd,
omdat ik er later banketbakkersroom van heb gemaakt.
De eieren zijn gesplitst en klaar om ingevroren te worden :-)

Heb je ei-gelen nodig voor bijvoorbeeld banketbakkersroom te maken,
splits dan de eieren op deze manier:
Breek het ei, en vang het eiwit op in een kopje,
waarin je een zakje hebt gehangen:
De eigelen doe je nu direct op in een kom
waar je de banketbakkersroom in gaat maken:
Het zakje met het eiwit sluit je, en leg je in de diepvries.

Van het eigeel of meerdere eigelen, maak je bijvoorbeeld
of de stevige variant:
Een mooie basis voor:
 
Of voor deze heerlijke

Ontdooi de eiwitten en / of eigelen makkelijk,
door ze bijvoorbeeld met zakje en al,
in een schaal met lauw-warm water te leggen:

Je hoeft nu geen eiwitten of eigelen meer weg te gooien!!

Heel veel succes!

Hartelijke groetjes,

3 opmerkingen:

HAK zei

Goeie uitleg!
Ik vraag me af of je de eiwitten na het invriezen nog stijfgeslagen krijgt?

Heerlijke recepten van Jacqueline zei

Hallo HAK,
Dank je wel voor je compliment. :-)
En in antwoord op je vraag: Jazeker! Je kunt de eiwitten gewoon stijfslaan na invriezen.
Ik heb dat meerdere malen gedaan. Eiwitten in de diepvries gespaard, om er daarna eiwitschuim van te maken, voor bijvoorbeeld mijn recept: prachtige luchtige cake. :-)

Hartelijke groetjes,
Jacqueline Voordewind

Lilian Slagers zei

Bedankt voor de tip!
Wij maken zelf nougat en gebruiken hier vaak eiwitten voor. Ik moest altijd de eigelen weggooien of er iets mee verzinnen. Nu kan ik eiwit in een pak kopen en afgewogen porties invriezen ... weer een besparing!

Groeten,
Lilian Slagers