maandag 15 juni 2015

Tip voor een mooie stevige roomkaas/monchou taart

En meteen een leuk Vaderdagtaart-recept!
Vanochtend tijdens het voorbereiden van het taartvullingen maken voor aanstaande vrijdag,
de verjaardag van onze middelste dochter, kwam ik deze taart weer tegen.
Een link werkte niet goed. Namelijk: de roomkaas(monchou)vulling.
Nu doet de link het wel! :-)

Op mijn blog staat ook de overheerlijke witte chocolade roomkaas vulling, de rijke monchou taart.
Maar ik wil het dit keer wat simpeler houden.
Een gewone roomkaas taart, ook wel monchou taart genoemd.

De gewone variant, die zonder witte chocolade dus, heb ik in de Vaderdag-taart als vulling gebruikt.
Je kunt deze geweldig goed als zogezegd, de 'open' monchou / roomkaas taart gebruiken,
waar doorgaans een laagje kersengelei over wordt verdeeld.

Mijn ervaring van de laatste tijd met deze monchou/roomkaas taart wil ik hier graag met je delen.
Een paar uur van te voren, of zelfs de avond ervoor,
maak je de verstevigde slagroom.
Hier zie en lees je hoe ik dat doe:
Zet afgedekt weg in de koelkast.

De slagroom is stevig, dus nu maak je eerst de bodem klaar.
Ik gebruik op 1 pak brosse koeken ( zeg maar de bekende 'Bastogne') maar dan bij de Aldi. Van 260 gram.
In een keukenmachientje tot kruimels maken.
En dat meng ik dan met 125 tot maximaal 150 gram  gesmolten margarine.
Zie daarvoor dit recept: witte chocolade roomkaas taart

En op deze manier wordt de roomkaas een stuk steviger:

Per pakje roomkaas (van de Aldi 200 gram) gebruik je 2 blaadjes gelatine van +/- 2 gram per stuk.
Deze week je ongeveer 5 minuten in ruim water,
nét voordat je de roomkaas gaat mengen met de poedersuiker.
Kijk daarvoor even bij dit recept: roomkaas/monchou vulling
2 25 gelatine weken P1010013
Doe de roomkaas en de poedersuiker in de kom van de mixer...
... en meng dit goed door elkaar.
Knijp ondertussen de geweekte gelatine uit, en zet het met wat aanhangend water ( en eventueel nog een extra eetlepel water), ongeveer 30 seconden in de magnetron.
De gelatine is inmiddels vloeibaar geworden.
6 25 gelatine in magnetron verwarmen 30 minuten P1010024
Giet dit nu bij de roomkaas, en meng het er goed doorheen,
zodat de gelatine helemaal door de roomkaas verdeeld is.

De verstevigde slagroom kan uit de koelkast.

Meng nu de roomkaas door de slagroom,
en verdeel het roomkaas/slagroom mengsel over de koekbodem.

Dek het geheel af, en laat het geheel opstijven.
Daarna kun je de taart afmaken met kersengelei
Dat wordt aanstaande vrijdag weer smullen tijdens de 20-ste verjaardag van onze middelste dochter!

Dit is toch altijd weer 1 van de meest geliefde taarten die ik maak. :-)
Zondag is het weer Vaderdag, dus misschien is dit meteen een ideetje
Voor iedereen is deze taart goed te doen om te maken!

Heel veel suc6!

Hartelijke groetjes,

Geen opmerkingen: